De voorjaarszon die door de kamer ligt / met vierkanten en rechthoeken wit licht / zegt mij een tijd aan van verhelderingen / en dekt het duister van mijn winter dicht (A. van Wilderode)
Wednesday, February 28, 2007
Introductieopdracht
Kies uit al het onderstaande één schilderij en beantwoord naar aanleiding daarvan de klassieke w-vragen. Het doel is te komen tot een zo gedetailleerd mogelijke situatieschets.
Wie - Wat - Waar - Wanneer - Waarom - Waartoe (hoe) ?
18 comments:
Anonymous
said...
Is het de bedoeling dat de antwoorden/ideeën hier gepost worden in een comment of naar het mailadres Ab Ovo?
Het lijkt mij het handigst om hier te posten, dan kun je het direct plaatsen zonder tussenkomst van JK. En het is natuurlijk aardig als er een beetje schot in de zaak blijft. Ik kan me voorstellen dat het even 'vreemd' is om zonder gedicht aan een gedichtbespreking te beginnen, maar straks zullen de puzzelstukjes op hun plaats vallen.
Ik heb voor schilderij 2 gekozen. Wie - Wat - Waar - Wanneer - Waarom
Wie: Een vader en zijn zoon. (Hoewel je op het schilderij niet kunt zien dat het een zoon is) Wat: Vader en zoon rijden op een paard terwijl een duistere aanwezigheid zich naast hen voortbeweegt. Vaders hoofd is gebogen, het hoofd van de jongen is naar de duistere aanwezigheid gericht. Waar: Het is niet goed te zien, maar de vele donkere strepen suggereren volgens mij een bos. Wanneer: Niet uit het schilderij op te maken. Tijdstip: 's avonds of 's nachts. Waarom: Ik heb -denk ik- het verhaal herkend wat deze drie schilderijen afbeelden. Als ik zeg waarom ze daar rijden is het misschien voor de rest te gemakkelijk?
Ah, okee. UIt je fantasie dus. Ik ga ook voor schilderij 2 dan.
Wie: Een Wat: Het stel passeert een soort bosgeest. De man merkt het niet op want hij is gericht op een einddoel (vluchten? de weg vinden?) Het kind is bang en bewust van gevaren. waar: een nogal duister bos Wanneer: In de nacht, rond het jaar 1553 ;) Waarom: gezien de geconcentreerde uitdrukking op het gezicht van de man lijkt het een uitvoering van een opdracht. Vermoedelijk heeft deze persoon de opdracht gekregen het kind te ontvoeren dan wel in veiligheid te brengen.
Wie: Vastberade strijder te praat met jonge man voor op het paard liggend. Angstig paard. Levende dreigende boosaardige boom.
Wat: Vlucht te paard terwijl de bomen dreigend zich over het stel op het paard buigen. Waarschijnlijk naar de liggende jonge man voorop het paard. Er is grote haast. Vlucht naar een betere plaats.
Waar: In een bos buiten de gaanbare wegen.
Wanneer: In de late uren.
Waarom: Jonge man gezien de lichaamsbouw. Strijder door de mimiek en de vlekken op zijn gezicht. Met grote haast gezien het senario en de stand van de ruiter. Niet op gangbare wegen door de omgevallen boom. Laat doordat de achtergrond tussen de bomen donker is. De lichtval van links naar rechts en de donkere boosaardige boom rechts en de lichtere kleur van de voorwerpen die meer naar links staan doen mij denken dat hij naar wat beters gaat. De jonge man vind ik er niet echt levendig uitzien trouwens.
Tot zover voorlopig mijn bijdrage. Zodra het verder Duits wordt haak ik echt af.
Schilderij 1 Wie: de vader en zijn kind uit volgens mij het gedicht 'der erlenkönig' van Goethe.. dat krijg je als je schilderijen en gedichten én liedjes kent ;), nu kan ik helaas niet zonder voorkennis antwoorden ;). Wat: vader en de (zieke) zoon rijden haastig op het paard, terwijl de zoon door de elvenkoning toegesproken wordt. Waar: een bosachtig gebied Wanneer: geen fláuw idee.. volgens mij een willekeurige datum in het verleden. Meer een fantasieverhaal dan een waargebeurd verhaal, dus het 'wanneer' doet volgens mij ook niet veel ter zake. Waarom: de vader probeert zijn zieke zoon in veiligheid te brengen voor het kind overlijdt.
Schilderij 1 spreekt mij in eerste instantie het meest aan, omdat daar de afbeelding het duidelijkst is en er na enig kijken toch een stuk meer op blijkt te staan dan op het eerste gezicht. Maar ook schilderij 2 spreekt me, na enige tijd kijken, wel aan, omdat daar de lijnen heel krachtig zijn.
In ieder geval, het verhaal dat op deze schilderijen wordt afgebeeld zal dan inderdaad zijn van een vader die zijn zieke zoon door een bos moet brengen (ongetwijfeld om aan de andere kant van het bos genezing voor zijn zoon te vinden), terwijl de elfenkoning ook een zekere rol speelt (ik geloof Ness in deze op haar (zijn? :$) woord).
Of, wat meer abstracto: De held moet de tegenstand van zijn omgeving (het duistere bos) overwinnen om zijn doel (de genezing van zijn zoon) te bereiken, daarbij geholpen / gehinderd (dat wordt mij niet geheel duidelijk, het lijkt me dat Het Gezicht de held vooral aanspoort om op te schieten, gezien de gezichtsuitdrukking) door een ander personage (Het Gezicht). Of: nog abstracter: De schilderijen gaan over Volharding (denk ik). Zou dat het Waartoe kunnen zijn?
Reci je theorie is niet saai of lang. Hoe meer leren hoe meer vreugd ;) Alleen het verhaal over intertextualitair moet ik wat meer tot me door laten dringen, ik vat het nog niet zo.
Het dreigende lijnenspel in het 2e schilderij boeit mij het meest. Het zet meer vaart achter het geheel en de compositie vind ik aansprekender. De term 'volharding' waar fv over spreekt lijkt mij een treffend begrip, in ieder geval geschikt om de dynamiek te voorzien van een wat dramatisch karakter.
Dit begrijp ik niet: wat moet ik bv verstaan onder open en verborgen citaten?
Dit kan in een soort dialoog plaatsvinden, door middel van stijlkopieën, persiflages, maar ook door 'open' en 'verborgen' citaten. Algemeen gesteld is intertextualiteit de relatie, de verhouding teksten. De analyse van teksten op intertextualiteit wordt lastig wanneer dichters wel intertextualitair werken, maar geen markeertekens (aanhalingstekens, cursief schrift, bronvermelding) toepassen. Daarnaast bestaat altijd de mogelijkheid dat een dichter onbewust intertextualitair werkt.
Overigens, mijn kennis over dit gedicht komt vanuit de muziek: deze ballade is diverse keren op muziek gezet, niet alleen klassiek, maar ook bijvoorbeeld door Rammstein. (met het lied 'Dalai Lama') Het luisteren waard!
Poëziegroep Ab Ovo (lat.: vanuit het ei)is opgericht door Meschianza. Zij uitte de behoefte aan een groep om gedichten, zowel zelfgemaakte als gepubliceerde werken van anderen, te bespreken. De bedoeling is dat wij van elkaar leren en zo nu en dan als semi-intellectuelen in rokerige cafeetjes bij elkaar komen om gedichten te bespreken. Gezien het feit dat wij door heel Nederland wonen gaat het gedichten bespreken echter zoveel mogelijk op deze blog plaatsvinden.
18 comments:
Is het de bedoeling dat de antwoorden/ideeën hier gepost worden in een comment of naar het mailadres Ab Ovo?
Het lijkt mij het handigst om hier te posten, dan kun je het direct plaatsen zonder tussenkomst van JK. En het is natuurlijk aardig als er een beetje schot in de zaak blijft. Ik kan me voorstellen dat het even 'vreemd' is om zonder gedicht aan een gedichtbespreking te beginnen, maar straks zullen de puzzelstukjes op hun plaats vallen.
Recitativo
En mogen de antwoorden uit de eigen fantasie komen of moet ik eerst achter het echte verhaal van het schilderij aan?
Je kunt hier idd direct posten :)
Ik heb voor schilderij 2 gekozen.
Wie - Wat - Waar - Wanneer - Waarom
Wie: Een vader en zijn zoon. (Hoewel je op het schilderij niet kunt zien dat het een zoon is)
Wat: Vader en zoon rijden op een paard terwijl een duistere aanwezigheid zich naast hen voortbeweegt. Vaders hoofd is gebogen, het hoofd van de jongen is naar de duistere aanwezigheid gericht.
Waar: Het is niet goed te zien, maar de vele donkere strepen suggereren volgens mij een bos.
Wanneer: Niet uit het schilderij op te maken. Tijdstip: 's avonds of 's nachts.
Waarom: Ik heb -denk ik- het verhaal herkend wat deze drie schilderijen afbeelden. Als ik zeg waarom ze daar rijden is het misschien voor de rest te gemakkelijk?
Ah, okee. UIt je fantasie dus.
Ik ga ook voor schilderij 2 dan.
Wie: Een
Wat: Het stel passeert een soort bosgeest. De man merkt het niet op want hij is gericht op een einddoel (vluchten? de weg vinden?) Het kind is bang en bewust van gevaren.
waar: een nogal duister bos
Wanneer: In de nacht, rond het jaar 1553 ;)
Waarom: gezien de geconcentreerde uitdrukking op het gezicht van de man lijkt het een uitvoering van een opdracht. Vermoedelijk heeft deze persoon de opdracht gekregen het kind te ontvoeren dan wel in veiligheid te brengen.
Schilderij 2 komt krachtiger en mystieker op mij over wat ik meer vind passen bij de afbeelding. De andere schilderijen zijn zachtaardig.
3.
Wie zie ik? een paard, een mens, een kind [?] en een geest.
Wat zie ik? ze vluchten? [paard, mens en kind]. de geest jaagt ze angst aan?
Waar? ik denk in een bos.
Wanneer? het heeft een bepaalde figuratie, en er bestaan verschillende werken van, dus zal het misschien een oud verhaal zijn?
Waarom, Waartoe? geeen idee. ik ken het verhaal helemaal niet. denk ik. misschien als ik het plaats binnen mijn wereld?
http://www.sela.nl/refoweb/1.jpg
Schilderij 3
Wie:
Vastberade strijder te praat met jonge man voor op het paard liggend.
Angstig paard.
Levende dreigende boosaardige boom.
Wat:
Vlucht te paard terwijl de bomen dreigend zich over het stel op het paard buigen. Waarschijnlijk naar de liggende jonge man voorop het paard.
Er is grote haast.
Vlucht naar een betere plaats.
Waar:
In een bos buiten de gaanbare wegen.
Wanneer:
In de late uren.
Waarom:
Jonge man gezien de lichaamsbouw.
Strijder door de mimiek en de vlekken op zijn gezicht.
Met grote haast gezien het senario en de stand van de ruiter.
Niet op gangbare wegen door de omgevallen boom.
Laat doordat de achtergrond tussen de bomen donker is.
De lichtval van links naar rechts en de donkere boosaardige boom rechts en de lichtere kleur van de voorwerpen die meer naar links staan doen mij denken dat hij naar wat beters gaat.
De jonge man vind ik er niet echt levendig uitzien trouwens.
Tot zover voorlopig mijn bijdrage. Zodra het verder Duits wordt haak ik echt af.
Met afhaken bedoel ik trouwens wat posten betreft.
Ik zal moedig mee blijven lezen.
ahm.. dus ik had moeten antwoorden: het is waarschijnlijk donker. of het lijkt donker omdat het over een bos gaat?
wellicht ben ik als anayliticus in deze klas ook niet helemaal op z'n plaats, want dat ben ik niet.
Schilderij 1
Wie: de vader en zijn kind uit volgens mij het gedicht 'der erlenkönig' van Goethe.. dat krijg je als je schilderijen en gedichten én liedjes kent ;), nu kan ik helaas niet zonder voorkennis antwoorden ;).
Wat: vader en de (zieke) zoon rijden haastig op het paard, terwijl de zoon door de elvenkoning toegesproken wordt.
Waar: een bosachtig gebied
Wanneer: geen fláuw idee.. volgens mij een willekeurige datum in het verleden. Meer een fantasieverhaal dan een waargebeurd verhaal, dus het 'wanneer' doet volgens mij ook niet veel ter zake.
Waarom: de vader probeert zijn zieke zoon in veiligheid te brengen voor het kind overlijdt.
oh, ehem. Ik had mss beter níét de naam van het gedicht kunnen zeggen... excusé moi.
Sela, die link van je werkt bij mij niet.
Het verhaal lijkt me al redelijk duidelijk.
Schilderij 1 spreekt mij in eerste instantie het meest aan, omdat daar de afbeelding het duidelijkst is en er na enig kijken toch een stuk meer op blijkt te staan dan op het eerste gezicht. Maar ook schilderij 2 spreekt me, na enige tijd kijken, wel aan, omdat daar de lijnen heel krachtig zijn.
In ieder geval, het verhaal dat op deze schilderijen wordt afgebeeld zal dan inderdaad zijn van een vader die zijn zieke zoon door een bos moet brengen (ongetwijfeld om aan de andere kant van het bos genezing voor zijn zoon te vinden), terwijl de elfenkoning ook een zekere rol speelt (ik geloof Ness in deze op haar (zijn? :$) woord).
Of, wat meer abstracto: De held moet de tegenstand van zijn omgeving (het duistere bos) overwinnen om zijn doel (de genezing van zijn zoon) te bereiken, daarbij geholpen / gehinderd (dat wordt mij niet geheel duidelijk, het lijkt me dat Het Gezicht de held vooral aanspoort om op te schieten, gezien de gezichtsuitdrukking) door een ander personage (Het Gezicht).
Of: nog abstracter: De schilderijen gaan over Volharding (denk ik). Zou dat het Waartoe kunnen zijn?
Ik hoop dat mijn bijdrage wat toevoegt...
Reci je theorie is niet saai of lang. Hoe meer leren hoe meer vreugd ;) Alleen het verhaal over intertextualitair moet ik wat meer tot me door laten dringen, ik vat het nog niet zo.
Het dreigende lijnenspel in het 2e schilderij boeit mij het meest. Het zet meer vaart achter het geheel en de compositie vind ik aansprekender. De term 'volharding' waar fv over spreekt lijkt mij een treffend begrip, in ieder geval geschikt om de dynamiek te voorzien van een wat dramatisch karakter.
REci,
Dit begrijp ik niet: wat moet ik bv verstaan onder open en verborgen citaten?
Dit kan in een soort dialoog plaatsvinden, door middel van stijlkopieën, persiflages, maar ook door 'open' en 'verborgen' citaten. Algemeen gesteld is intertextualiteit de relatie, de verhouding teksten. De analyse van teksten op intertextualiteit wordt lastig wanneer dichters wel intertextualitair werken, maar geen markeertekens (aanhalingstekens, cursief schrift, bronvermelding) toepassen. Daarnaast bestaat altijd de mogelijkheid dat een dichter onbewust intertextualitair werkt.
FV: Ness is vrouw ;)
Reci: ben benieuwd, sta open ;).
Overigens, mijn kennis over dit gedicht komt vanuit de muziek: deze ballade is diverse keren op muziek gezet, niet alleen klassiek, maar ook bijvoorbeeld door Rammstein. (met het lied 'Dalai Lama') Het luisteren waard!
Post a Comment